مجله کیان سایت

نشریه دیجیتال کیان سایت برای افزایش آگاهی شما

راهنمای جامع انتخاب دامنه سایت

راهنمای جامع انتخاب دامنه سایت

داود مرادیان | شروع به کار | 7 اسفند 1397 | زمان مطالعه : 15 دقیقه | بازدید : 341

برای انتخاب یک دامنه مناسب برای وب سایت خود باید نام دامنه را ابتدا از نظر "ساختار املایی و نوشتاری" و سپس از نظر "ساختار محتوایی و مفهومی" مورد بررسی قرار دهید.

ساختار املایی و نوشتاری

1. نامی انتخاب کنید که کوتاه باشد : 

روان بودن و کوتاه بودن مشخصه بسیار مهم دامنه است. کاراکتر های مجاز برای نام دامنه حروف، اعداد و خط تیره هستند. بزرگ و یا کوچک بودن حروف تفاوتی ندارد و کاراکتر space را نمی توان به عنوان کاراکتر نام دامنه انتخاب نمود. خط تیره را در ابتدا و انتهای نام دامنه نمی توان قرار داد و صرفا مجاز به استفاده از آن در بین کاراکترها هستید.

حداکثر تعداد حروف مجاز برای نام های با پسوند com , net و org از 3 الی 63 کاراکتر و برای بقیه پسوندها بیست و دو (22) کاراکتر می باشد.اما بهتر است دامنه کوتاه بوده و کمتر از 12 کاراکتر باشد. مانند google.com ، yahoo.com و freeweb.ir

نام دامنه کوتاه و ساده بهتر در ذهن ها می ماند. نام دامنه بلند و پیچیده به احتمال بیشتری توسط مشتریان به اشتباه تایپ می شود و باعث می شود ترافیک خود را از دست بدهید.

 

2. نامی انتخاب کنید که تلفظ آن آسان باشد :

چنانچه تلفظ نام دامنه آسان باشد مخاطبان شما می توانند آن را به خاطر بسپارند و راحت تر به یاد بیاورند. دامنه‌ای که آسان‌تر گفته می شود، در ذهن می ماند بنابراین راحت تر و بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شود.

 

3. نامی انتخاب کنید که نوشتن آن و تایپ کردن آن آسان باشد :

کلمات فارسی که در نوشتن آنها به انگلیسی برای بعضی حروف اختلاف وجود دارد و سوال بین عموم افراد به وجود می آید بهتر است در دامنه وجود نداشته باشند. نام های این چنینی به دلیل احتمال بروز خطا در تایپ باعث می شوند ترافیک شما از دست برود.

مثلا کلمه هدیه را به انگلیسی به چند صورت می توان نوشت.  hediye.ir , hedie.ir, hedieh.ir, hediyeh.ir

 

4. از به کارگیری اعداد، خط تیره و حروف دابل پرهیز کنید :

استفاده از خط تیره در نام دامنه بازگو کردن آن برای مخاطب و درک مخاطب از گفته شما را سخت می کند. همین موضوع یادآوری دامنه را نیز با مشکل مواجه می کند. علاوه بر این چون دامنه های اسپم معمولا از خط فاصله استفاده می کنند ممکن است گاهی اوقات موتورهای جستجو دامنه شما را به عنوان اسپم شناسایی کنند. به کار بردن اعداد در نام دامنه نیز ممکن است مخاطب شما را در تایپ به اشتباه بیاندازد که عدد را به چه صورت تایپ نماید (با عدد یا حروف) مانند web20.ir یا webbist.ir و همچنین این ابهام برای مخاطبان شما پیش می آید که عدد در ابتدای نام دامنه شما بوده یا انتهای آن مانند 20script.ir یا script20.ir

 

5. نام دامنه باید فقط به یک شکل نوشته شود :

نام دامنه باید کلا به یک شکل قابلیت نوشتن داشته باشد. دامنه هایی مانند seeme.com که به شکل 30me.com هم می توان نوشت مخاطب شما را دچار سردرگمی خواهد کرد و از طرفی ممکن است دامنه دیگر موجود باشد و مخاطب شما به سایت دیگری غیر از شما هدایت شود.

 

6.یک دامنه خوب خوش آهنگ است :

دامنه خوش آهنگ به دلیل تلفظ آسان هجاهای آن به راحتی به خاطر سپرده می شود بنابراین بیشتر و آسانتر به اشتراک گذاشته می شود.

 

7. انتخاب نام دامنه انگلیسی بهتر است :

هنگام جستجوی نام دامنه در موتورهای جستجو باید نام دامنه را به انگلیسی تایپ کنید بنابراین تا جای ممکن از اسامی انگلیسی در برابر فینگلیش استفاده کنید تا شکل و املای یکسانی داشته باشد و موتورهای جستجو و مخاطبان با سایت شما راحت تر ارتباط برقرار کنند.

 

 

ساختار محتوایی و مفهومی

1.انتخاب نام دامنه مرتبط با کسب و کار و فعالیت وب سایت باشد:

انتخاب نام دامنه‌ای هوشمندانه است که مرتبط با کسب و کار شما باشد به این دلیل که کاربران متوجه می‌شوند سایت در مورد چیست. اما نباید گزینه‌های خود را بیش از حد محدود کنید. دامنه شما معرف زمینه کاری شماست بنابراین با انتخاب نام دامنه نامناسب در زمینه کاری خود محدودیت ایجاد نکنید و سعی کنید دامنه گویای مجموعه فعالیت های شما باشد. از طرفی با قرار دادن قیدهای زمانی و مکانی غیر مرتبط فعالیت وب سایت خود را محدود نکنید. بعنوان مثال دامنه khadamat97 این تصور را به وجود می آورد که شما فقط در سال 97 خدمات خود را ارائه خواهید داد.

اگر مجموعه ای از کالاها یا خدمات را ارائه می کنید نام دامنه خود را محدود به یک کالا یا یک خدمت نکنید چرا که ممکن است با این انتخاب بخشی از مخاطبان خود را از دست بدهید.مانند فروشگاه اینترنتی کتابی که دامنه خود را ketab-koodak انتخاب می کند نباید انتظار داشته باشد که مخاطبانی که کتابهای عمومی نیاز دارند به وب سایت او مراجعه کنند.

بهترین مثال در این رابطه فروشگاه دیجی کالا می باشد که در ابتدای شروع کار به نظر می رسد قصد فروش کالاهای دیجیتال را داشته اند ولی الان از شیر مرغ تا جون آدمیزاد در این فروشگاه ارائه می شود به نظر می رسد افتتاح فروشگاه دیجی استایل هم پی بردن صاحبان دیجی کالا به همین موضوع بوده است، پس بازهم تاکید می کنم که سعی در محدود سازی وب سایت خود با نام دامنه مرتبط به فعالیت خود نباشید.

 

2. آسان به خاطر سپردن نام دامنه _ نامی انتخاب کنید که به آسانی در ذهن ماندگار شود:

نام دامنه باید به راحتی در ذهن ها ماندگار شود، نمونه ای از دامنه های ثبت شده که همواره در ذهن مخاطبین ماندگاری دارند google.com ، apple.com و aparat.com هستند.

نام سایت شما، هویت سایت شماست. اگر نامی انتخاب کنید که به سادگی از ذهن پاک شود، سایتتان هم به سادگی از اذهان پاک خواهد شد. انتخاب یک نام گیرا که به راحتی در ذهن مخاطب نقش میبندد و به این آسانی ها هم از یادش نمیرود، میتواند تاثیر بسیار مثبتی بر رشد سایت شما داشته باشد. اگر قصد برندسازی دارید، حتی الامکان سعی کنید که نام دامنه تان با نام برندتان کاملا یکسان باشد. چون معمولا افراد عادت دارند که برای دسترسی به سایت شما یک پسوند کام به انتهای نام برند شما اضافه کرده و با فشردن یک اینتر ناقابل وارد سایت تان شوند. بنابراین استفاده از این نوع نامگذاری میتواند برای شما یک مزیت بزرگ به حساب بیاید.

از طرفی گاها مشاهده میکنیم که افراد از مخفف چند کلمه برای ایجاد یک نام دامنه استفاده میکنند. انجام این کار الزاما کار بدی نیست اما در این نوع نامگذاری باید به این نکته توجه داشت که ممکن است خواندن این حروف مخفف شده در کنار هم، گاهی صورت جالبی نداشته باشد. همیشه خودتان را به جای مخاطب بگذارید و ببینید که او چگونه نام دامنه شما را تلفظ خواهد کرد.

 

3.دامنه معنی دار بهتر است:

گاهی افراد در ترکیب کلمات و خلق دامنه های کوتاه حاوی کلمه کلیدی اصلی سایت دچار اشتباه شده و دامنه ای انتخاب می نمایند که اساساً بی معنی است یا معنای اشتباهی دارد. دامنه gamebuyeshop حاوی بهترین کلمات برای یک فروشگاه اینترنتی بازی است اما اساساً بی معنی است و از زمانی که کاربر صفحه سایت را می بندد، بیش از ۱۰ ثانیه در حافظه وی باقی نمی ماند! همچنین دامنه igame کوتاه است و حاوی کلمه کلیدی بازی است اما ساختار اشتباهی داشته و شما را در ذهن مخاطب فردی کم سواد و وب سایت شما را وب سایتی زرد و کم اهمیت تلقی خواهد نمود. سعی کنید در ساخت نام دامنه  از کلمات با معنی، ترکیبات معنی دار استفاده نمایید و فراموش نکنید یک دامنه خوب بخاطر‌ ماندنی است. یکی از مشکلات رایج دامنه های ترکیبی، جابجایی ترتیب واژگان نام دامنه است. به عنوان مثال ممکن است نام دامنه سایت شما gamepersian باشد اما کاربران به اشتباه آن را persiangame به خاطر سپرده و در مراجعات بعدی وارد سایت دیگری شوند. اگر دامنه انتخابی شما دچار چنین مشکلاتی است، سعی کنید تمام دامنه های نزدیک به دامنه اصلی را ثبت یا خریداری نموده و بر روی دامنه اصلی ریدایرکت کنید.

 

4.منحصر به فرد بودن و قابلیت برند شدن (brandable) داشته باشد:

نام دامنه سایت شما باید منحصر به فرد باشد  و نیز به خوبی در ذهن بماند. هوشمندانه است که سایت‌های دیگر را در گوشه و کنار بررسی کنید و ببینید که چه نام‌ دامنه ای انتخاب کرده‌اند. شما نمی‌خواهید به طور تصادفی از یک نام تجاری گذاشته شده استفاده کنید و یا متهم به کپی کردن نام‌های دیگر شوید. از نام برند های بزرگ و مشهور در انتخاب نام دامنه استفاده نکنید و این را بپذیرید که اعتبار شما متعلق به شماست و اعتبار دیگران متعلق به دیگران، پس به هیچ عنوان از نام تجاری دیگران در انتخاب نام دامنه استفاده نکنید، این موضوع اگر چه از لحاظ قانونی برای شما دردسر ساز نباشد اما قطعا به اعتبار شما در آینده ضربه وارد می کند، نمونه دامنه ای که در آن از نام برند های بزرگ استفاده شده است را می توان google-server.com نام برد، البته ممکن است این دامنه اصلا وجود نداشته باشد و فقط جهت تفهیم موضوع بیان شده است.

می‌توانید نام دامنه‌ای انتخاب کنید که قابلیت برند شدن یا brandable بیشتری داشته باشد. دامنه brandable منحصر به فرد، جذاب و به یاد ماندنی است. به عنوان مثال Amazon.com بسیار قابلیت برند شدگی بیشتری نسبت به BuyBooksOnline.com دارد. مثال‌های دیگر مانند نام دامنه گوگل و یاهو است که معنای خاصی نمی‌دهند و دارای کلمه کلیدی نیستند اما همگی برند شرکت‌های خودشان هستند. بنابراین انتخاب نام دامنه اصولی و مناسب که برند کسب و کار شود، بهترین و هوشمندانه‌ترین انتخاب است.

 

با توجه به مطالب بالا، نام دامنه تأثیر قابل توجهی بر روی موفقیت و پتانسیل وب سایت خواهد گذاشت. بنابراین مطمئن شوید که در هنگام انتخاب آن بررسی‌های دقیق را انجام داده‌اید و نکات ذکر شده را برای کمک به بهترین انتخاب نام دامنه به کار برده‌اید.